Search

Vestnorsk reiselivs store sjanse

Updated: Mar 13

Vestlandet spås å bli den store sommerferie-vinneren i 2021. Det er en mulighet vi som region ikke har råd til å la gå fra oss, men som vil kreve satsning og felles løft fra en næring som for tiden er i hardt vær.

I Virke Reiselivs reisepuls-undersøkelse om folks ferieplaner for 2021 er Vestlandet for første gang oppgitt som den nye favorittdestinasjonen for nordmenn som skal feriere i Norge. Av de som skal feriere i eget land sier 28 prosent at de har innstilt kart og GPS mot Vestlandet. I fjor svarte 20 prosent det samme.


Ragnhild Janbu Fresvik, konserndirektør Bedriftsmarked Sparebanken Vest

Undersøkelsen viser i tillegg at kun hver tredje nordmann planlegger utenlandsreise i år mot i underkant av to-tredjedeler de siste tre årene. At så mange nordmenn skal feriere i eget land kan vi kanskje ikke vente oss for sommeren 2022 eller årene fremover når reiselystne nordmenn får muligheten til å få sol og varme-garanti i sydligere strøk. De som søker en slik garanti skriver nok neppe «Vestlandet» på tastaturet når ferien skal bestilles under normale omstendigheter.


Tidenes viktigste sommersesong for vestnorsk reiseliv

Når vi i tillegg vet at mange har fått fylt opp reisekontoen som følge av fraværet av muligheter for reiser det siste halvannet året tegner sommeren som står for døren til å bli et år hvor nordmenn er klare for å bla opp for opplevelser og aktiviteter utenom det vanlige.


Alt peker mot at vestnorsk reiseliv står overfor det som er tidenes viktigste sommersesong. Ikke bare fordi årets sommerferie i seg selv er viktig, men fordi den kommer etter nærmere halvannet år med kollaps i inntekter som følge av fraværet av utenlandske turister, og fordi vi i år vil få besøk av opplevelseshungrige norske gjester som kanskje ellers ikke ville valgt Vestlandet som destinasjon.


Norske reiselivsaktører må møte våre forventninger

Sommeren blir en unik mulighet til å bygge kjennskap og gi opplevelser som frister til gjentakelse til nye målgrupper. Utenlandske turister kommer tilbake når verden åpner opp igjen, men nå har vi mulighet til å utvide det fremtidige markedsgrunnlaget.


Dette er reiselivets store sjanse. Det viser også den ferske Vestlandsindeksen for årets første kvartal. Etter flere kvartaler med svake og pessimistiske anslag for fremtiden, har nå vestnorske reiselivsaktører markant økte forventninger til fremtiden.


Olin Johanne Henden, eier av Nordfjord Aktiv på Sandane i Gloppen etterlyser imidlertid at det vestnorske reiselivet snarest mulig må bli proffere på bakgrunn av Torgrim Eggens nedslående artikkel i Dagens Næringsliv om et norsk reiseliv som ikke lever til nordmenns forventninger. Eller sagt på en annen måte: De er ikke konkurransedyktige når fly og opphold i New York koster like mye som en langhelg på Vestlandet, og sistnevnte ikke klarer å levere en opplevelse som setter varige spor.


Få med deg Sparebanken Vests reiselivswebinar «Vestlandet – destinasjonsvinner 2021» tirsdag 16. mars kl. 13 – meld deg på her.


Finn en «reason to og»

Små, mellomstore og større aktører må tenke nytt og søke nye verdiøkende samarbeid for å skape opplevelsespakker som bygger destinasjon og en “reason to go". Sidereventyret i Hardanger med storsuksessesen fra 2020 gjennom nye samarbeid på lokalt fjordcruise, lokale siderprodusenter og historiske hotell i sørfjorden er et glimrende eksempel på dette. Vestnorsk reiseliv må klare å inspirere alle de som har begynt å google hoteller og opplevelser på Vestlandet, og gjøre planlegging og booking enkel. Deretter må de levere på kvalitet som frister til gjentakelse og fremsnakking for sommersesongene som kommer etter 2021.


Med slunkne kasser er det imidlertid ikke alle reiselivsbedrifter som kan legge penger i å oppgradere kjøkkenet, kjøpe inn nye kajakker eller øke markedsføringsbudsjettet. De står overfor en svært krevende «gass og brems» mange ikke har opplevd før.


Men det er tvingende nødvendig å være klar for årets sommer. Tid, penger og innsats for årets sommer er ikke bare en investering for å få mest mulig ut av 2021, det er for mange en investering for å overleve. Da må det løftes i fellesskap.


Reiselivet på Vestlandet har fått en unik mulighet ingen markedskampanje noensinne kan erstatte. Vi er tvunget til å feriere i eget land og Vestlandet står øverst på ønskelisten. Klarer reiselivet å skape minner for livet til de som gjester oss, kan det bli tidenes comeback for reiselivet på Vestlandet.


Ragnhild Janbu Fresvik, konserndirektør Bedriftsmarked Sparebanken Vest



Artikkelbilde av Robert Rye, Unsplash.